Studio van Dusseldorp heet de galerie op een steenworp afstand van Museum De Pont, die Wil van Dusseldorp (Medan, Indonesië, 1936) sinds twaalf jaar samen met zijn vrouw runt. De naam herinnert aan de…
In 1997 toonde Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst, in Rotterdam de Arena van de Amerikaanse kunstenaar Rita McBride. Arena is een grote, ronde tribune die, verdeeld in segmenten, in vier…
Moritz is het babyportret van de zoon van de kunstenaar. Richter heeft er twee versies van geschilderd. De portretten vallen op door hun ontroerende intimiteit en door de virtuoze behandeling van de…
Joep van Lieshout (Ravenstein 1963) opereert bij voorkeur op een grensgebied. Ook met de installatie SlaveCity zoekt hij grenzen op – tussen goed en kwaad, leven en dood, mens en machine. De…
De tentoonstelling Name no Names van Marlene Dumas is georganiseerd door het Centre Pompidou, Musée national d’art moderne en is na presentaties in Parijs en New York deze zomer in Tilburg te zien. Er…
Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Roni Horn (New York, 1955) is in ons land nog niet te zien geweest, maar in het buitenland - vooral Duitsland, Zwitserland en Amerika - is haar werk al op ruime…
De twee grijze monochromen van Gerhard Richter die De Pont in langdurige bruikleen heeft, contrasteren in visueel opzicht sterk met zijn veelkleurige, uit 120 delen bestaande Abstraktes Bild uit 1992.…
Kafka’s Palindrome van Roni Horn doet door het gebruik van aluminium en de industriële afwerking enigszins denken aan werken van de Minimal Art, met name aan die van Donald Judd. Maar waar de vormen…
In de vijftien jaar van zijn bestaan heeft De Pont talrijke tentoonstellingen gemaakt op het gebied van de hedendaagse kunst. De Stijl in Tilburg vormt daarop een uitzondering. Hier gaat het over de…
Een krant van 24 pagina’s vormt de kern van de tentoonstelling van Luuk Wilmering (Haarlem, 1957) in de projectzaal van De Pont. Niet alleen qua uiterlijk, ook inhoudelijk heeft Heel Ander Blad alles…