Archief
In het verbazingwekkend veelzijdige oeuvre van de Duitse kunstenaar Thomas Schütte spelen schaalmodellen een essentiële rol. Het model is een voorstel voor iets wat nog niet bestaat en tegelijkertijd een concreet en tastbaar beeld. Zijn eerste architectuurmodellen maakte Schütte (Oldenburg, 1954) in 1981 voor de ambitieuze tentoonstelling Westkunst, een overzicht van moderne en hedendaagse westerse kunst in Keulen. Na meer dan veertig jaar zijn ze nu op groot formaat gerealiseerd en kan de toeschouwer ze daadwerkelijk betreden.
Schütte heeft de afgelopen vier decennia een van de meest toonaangevende en tegelijkertijd ongrijpbare oeuvres in de hedendaagse kunst opgebouwd. De Westkunstmodelle staan aan het begin van dit oeuvre, alsook van deze tentoonstelling die een overzicht biedt van zijn architectuurmodellen sinds de jaren tachtig. De architectuurmodellen vormen een schakel in het hyperdiverse werk van Schütte, ze verenigen in geconcentreerde vorm de uiteenlopende uitingsvormen en thema’s die zijn praktijk kenmerken.
De reusachtige Westkunstmodelle worden omgeven door een uitgebreide selectie kleinere architectuurmodellen. Die variëren van tempels en eenpersoonshuizen tot bunkers, musea en zijn eigen grafmonument. Het zijn beelden die symbool staan voor Schüttes kijk op de samenleving, de kunstwereld én de architectuur. Sinds 2007 zijn sommige ervan ook daadwerkelijk gebouwd.
Terwijl Schütte beweegt tussen ironie, humor en melancholie, zie je in zijn werken ook de lol van het maken. Zijn experimenten met uiteenlopende materialen en technieken leiden telkens tot nieuwe onverwachte beelden. Dat geldt ook voor het formaat. Waar de schaalmodellen de verbeelding van de bezoeker prikkelen, nodigen zijn gerealiseerde projecten uit deze daadwerkelijk te ervaren. Zo speelt Schütte ook een ingenieus spel met schaal, waarin je afwisselend kijker en gebruiker bent.
Een overzicht van de werken uit de Westkunstmodelle 1:1 tentoonstelling vindt u hier.