Thomas Struth

Geldern Duitsland 1954, woont en werkt in Düsseldorf en Berlijn

The Falletti Family, Florence
2005
c-print
142 x 183,2 cm
2009.TSt.03

Struths familieportretten hebben weinig gemeen met spontaan gemaakte familiekiekjes. Door de zorgvuldige kadrering en de vaak zeer grote formaten sluiten zijn beelden eerder aan bij een schilder-kunstige traditie. Soms lijken ze direct te refereren aan een bestaand schilderij, zoals het monumentale portret van het gezin Falletti, waarin de moeder dezelfde plaats en pose heeft ingenomen als de hoveling in de openstaande deur op Velázquez’ Las Meninas uit 1656. Maar ook de wijze waarop Struth zijn modellen betrekt in de totstandkoming van het portret, doet denken aan de rolverdeling uit vroeger eeuwen, toen de geportretteerden door hun positie als opdrachtgever een belangrijke stem hadden in het uiteindelijke resultaat. Van een opdrachtsituatie is bij Struth geen sprake, maar aan een relatie van gelijkwaardigheid hecht hij zeer.