Thomas Schütte

Oldenburg Duitsland 1954, woont en werkt in Düsseldorf

Großer Respekt
1994
stalen platform, bronzen figuren
totaal ca. 61 x 450 x 550 cm
1995.TS.04

Großer Respekt van Thomas Schütte lijkt op een model voor een openbaar plein, waar in het midden een groot monument moet worden opgericht. Het beeld doet denken aan de bekende Burgers van Calais van Rodin, maar vergeleken met diens tragische figuren zijn de mannen die Schütte ‘voorstelt’ eerder tragikomisch. Aan elkaar vastgebonden, staan ze met hun voeten in een tot de rand gevuld bassin. Hun armen maken loze gebaren, naar een publiek dat niet de minste aandacht aan hen schenkt. Hoewel veel van Schütte’s werken ‘modellen’ zijn die de publieke positie van de kunst becommentariëren, heeft Schütte ook daadwerkelijk beelden in de openbare ruimte uitgevoerd. Sommige daarvan benadrukken op grappige wijze het disfunctioneren van de kunst in de openbare ruimte. Zo trok hij in 1987 op een plein in Münster een hoge zuil op, waarop twee kersen lagen te pronken.