Raoul De Keyser

Deinze Belgie 1930 - Deinze Belgie 2012

Drie krijthoek correcties
1977-1979
olieverf, krijt op doek
72,5 x 72,5 cm
schenking W.J. Sengers
2001.RdK.03

Raoul De Keyser werd in de jaren zestig beschouwd als een vertegenwoordiger van de Nieuwe Visie in de schilderkunst. De onderwerpen worden gekozen uit de dagelijkse omgeving en herleid tot vlakke kleurvormen en lijnen. ‘ Vanaf de jaren zeventig wordt zijn werk gaandeweg abstracter en worden de strakke contourlijnen van het vroege werk steeds vrijere bewegingen van kwast en verf. Steeds meer krijgt zijn werk een verstild en poëtisch karakter, waarbij de mogelijkheden van kwaststreek en kleur voortdurend lijken te worden afgetast. Kunstcriticus Ludo Bekkers omschrijft het als volgt: ‘Nooit is een werk af. Men kan vaak aan de randen van het doek aflezen hoe het overschilderd werd om tot een aanvaardbaar resultaat te komen. Maar volledig aanvaardbaar is het kennelijk nooit, want het onderzoek gaat verder op een volgend werk, met soms een andere aanpak, een andere formele structuur, ander kleurgebruik. En dat proces van aanpassen, corrigeren en overschilderen is nu juist het boeiende van dit oeuvre.