Kara Walker

Stockton USA 1969, woont en werkt in New York, USA

Prince McVeigh and the Turner Blasphemies
2021
video (kleur, geluid) met originele soundtrack van Lady Midnight
12:06 minuten
2021.KW.04

De titel van deze stop-motionvideo van Kara Walker klinkt als een sprookje en de vormgeving roept die droomachtige sfeer ook op. Maar Walker toont opnieuw haar vermogen het gruwelijke op een poëtische manier onder ogen te brengen. De muziek gecomponeerd door Lady Midnight beweegt mee met het beeld. Uit een ‘er-was-eens’-achtige aanzet ontwikkelen zich marsband-, ragtime-, soul- en rockmelodieën die de stuwende, filmische toon van het verhaal versterken.

De film is een reactie op de maatschappelijke ontwikkelingen in de VS in de afgelopen decennia waarin extreemrechtse denkbeelden aanzetten tot wantrouwen, haat en geweld. Denk aan de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021, die ook in Nederland live gevolgd kon worden. Maar ook aan de bomaanslag in Oklahoma City in 1995, die 168 burgers het leven kostte – en de moord op James Byrd Jr., die in 1998 werd gelyncht door ‘white supremacists’. Met de titel verwijst Walker naar The Turner Diaries, een dystopische roman uit 1978 waarin een rassenoorlog wordt beschreven, waardoor ook Timothy McVeigh, de aanslagpleger uit Oklahoma, zich liet inspireren. Het boek wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke teksten binnen hedendaagse extreemrechtse bewegingen. Maar Walkers titel verwijst ook naar de prachtige film The Adventures of Prince Achmed uit 1926 van de Duitse regisseur Lotte Reiniger, de oermoeder van de silhouet-animatie. Een hint naar schoonheid en creatie in een sprookje dat niet goed afloopt, en daarmee naar de hoop die je er desondanks in wil leggen.