Kara Walker

1969, woont en werkt in New York, USA

De in New York gevestigde kunstenaar Kara Walker is vooral bekend om haar openhartige onderzoek naar ras, geslacht, seksualiteit en geweld door silhouetfiguren die in talloze tentoonstellingen over de hele wereld zijn verschenen.

Walker werd in 1969 geboren in Stockton, Californië, en groeide vanaf haar 13de jaar op in Atlanta, Georgia. Ze studeerde aan de Atlanta College of Art (BFA, 1991) en de Rhode Island School of Design (MFA, 1994). Ze ontving vele prijzen, zoals de John D. en Catherine T. MacArthur Foundation Achievement Award in 1997 en de United States Artists, Eileen Harris Norton Fellowship in 2008. In 2012 werd Walker lid van de American Academy of Arts and Letters. In 2015 kreeg ze de Tepper-leerstoel in beeldende kunst toegewezen aan de Mason Gross School of the Arts aan de Rutgers University. Haar werk is te vinden in musea en openbare collecties in de Verenigde Staten en Europa, waaronder The Solomon R. Guggenheim Museum in New York, het Museum of Modern Art in New York, het Metropolitan Museum of Art in New York, The Tate Gallery in Londen, het Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo (MAXXI) in Rome en de Deutsche Bank, Frankfurt.

Walkers grote overzichtstentoonstelling, Kara Walker: My Complement, My Enemy, My Oppressor, My Love werd georganiseerd door The Walker Art Center in Minneapolis, waar het in februari 2007 in première ging. Daarna reisde de tentoonstelling door naar ARC / Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, het Whitney Museum of American Art in New York, het Hammer Museum in Los Angeles en het Museum of Modern Art in Fort Worth. Recente solotentoonstellingen zijn gepresenteerd in het Art Institute of Chicago, Camden Arts Centre in Londen en Metropolitan Arts Centre (MAC) in Belfast.

In het voorjaar van 2014 was Walkers eerste grootschalige openbare project te zien in de verlaten Domino Sugar-raffinaderij in Williamsburg, Brooklyn: een monumentale installatie getiteld A Subtlety: Or… the Marvelous Sugar Baby an Homage to the unpaid and overworked Artisans who have refined our Sweet tastes from the cane fields to the Kitchens of the New World on the Occasion of the demolition of the Domino Sugar Refining Plant. In opdracht van en gepresenteerd door Creative Time, reageerde het project - een enorme met suiker bedekte sfinxachtige sculptuur - op de onrustige geschiedenis van suiker.

Als speciaal project van de Biënnale van Venetië in 2015 werd Walker geselecteerd als regisseur, decor- en kostuumontwerper voor de productie Norma van Vincenzo Bellini in Teatro La Fenice, Venetië, Italië.