Fiona Tan
Pekan Baru Indonesië
, woont/werkt in AmsterdamAscent
2017
video-installatie en fotografie
afmetingen variabel
2017.FT.07
Geen berg is zo vaak gefotografeerd als de Fuji: van alle kanten, van dichtbij, van veraf en van boven, op elk moment van de dag en in elk jaargetijde. Vereerd als een god en ingezet als symbool van Japan als natiestaat heeft de vulkaan mythische betekenis. Mount Fuji is icoon én cliché, zoiets als molens en klompen voor Nederland.
Ascent is een visueel essay dat uit meer dan 4000 foto's is samengesteld. De film is een bespiegeling over deze voor de Japanners zo bijzondere berg, maar ook een studie van de beeldcultuur en een eerbetoon aan de geschiedenis van zowel fotografie als film. Tan combineert de beelden met een fictief verhaal, waarmee de grens tussen stilstaand en bewegend beeld wordt verlegd en zij een uniek gebied blootlegt waar fotografie en film elkaar ontmoeten en een verbinding aangaan. Het verhaal, waarin de klim naar de top van de berg weerklinkt, zigzagt tussen vertelling en geschiedenis, van westers imperialisme tot hedendaags toerisme, van de beginjaren van de fotografie tot de huidige tijd.
Ascent is een visueel essay dat uit meer dan 4000 foto's is samengesteld. De film is een bespiegeling over deze voor de Japanners zo bijzondere berg, maar ook een studie van de beeldcultuur en een eerbetoon aan de geschiedenis van zowel fotografie als film. Tan combineert de beelden met een fictief verhaal, waarmee de grens tussen stilstaand en bewegend beeld wordt verlegd en zij een uniek gebied blootlegt waar fotografie en film elkaar ontmoeten en een verbinding aangaan. Het verhaal, waarin de klim naar de top van de berg weerklinkt, zigzagt tussen vertelling en geschiedenis, van westers imperialisme tot hedendaags toerisme, van de beginjaren van de fotografie tot de huidige tijd.