Dreamlife (2020), de eerste grote filmproductie van de Nederlandse kunstenaar Melvin Moti (Rotterdam, 1977), wordt dit najaar vertoond in de nieuwe vleugel van De Pont. Moti is vooral bekend door zijn…
De films van Isaac Julien (Londen, 1960) zijn een mengeling van feit en fictie, esthetiek en kritische reflectie . In de afgelopen jaren is ook de architecturale opstelling van de projectieschermen…
Tacita Dean (Canterbury, 1965) behoort, samen met kunstenaars als Gillian Wearing, Steve McQueen en Sam Taylor-Johnson, tot de generatie van jonge Britse film- en videokunstenaars die de laatste jaren…
Er klinkt een geweerschot! Een gangster met gleufhoed, een femme fatale en een detective op een slecht verlichte regenachtige straathoek. Het silhouet van een rokend pistool. Een donkere ‘voice-over’…
Melvin Moti (Rotterdam, 1977) maakt meestal verstilde films: gelaagde vertellingen waarmee hij vat probeert te krijgen op immateriële zaken als tijd en ruimte om onze waarneming in een breder…
Lichaamsdelen aan een waslijn, etalagepoppen die tot leven komen en menselijke tanden en kiezen als betaalmiddel. In Silvia Martes’ film The Revolutions That Did (Not) Happen (2021) bekruipt je al…
Tacita Dean's fascinatie voor film wordt mede gevoed door de komst van nieuwe, digitale technieken. Door de grote veranderingen die in het medium plaatsvinden worden kunstenaars uitgedaagd om de…
Lichaamsdelen aan een waslijn, etalagepoppen die tot leven komen en menselijke tanden en kiezen als betaalmiddel. In Silvia Martes’ film The Revolutions That Did (Not) Happen (2021), die in de…
Silvia Martes (Eindhoven, 1985) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en rondde in 2021 de postdoctorale residency af aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, beide in Amsterdam. Hetzelfde jaar…
Al ruim twintig jaar wordt Tacita Dean door De Pont gevolgd. In 1998 kreeg ze een solotentoonstelling in het museum en werden twee 16mm films toegevoegd aan de vaste collectie: Disappearance at Sea…