Dreamlife (2020), de eerste grote filmproductie van de Nederlandse kunstenaar Melvin Moti (Rotterdam, 1977), wordt dit najaar vertoond in de nieuwe vleugel van De Pont. Moti is vooral bekend door zijn…
De films van Isaac Julien (Londen, 1960) zijn een mengeling van feit en fictie, esthetiek en kritische reflectie . In de afgelopen jaren is ook de architecturale opstelling van de projectieschermen…
Tacita Dean (Canterbury, 1965) behoort, samen met kunstenaars als Gillian Wearing, Steve McQueen en Sam Taylor-Johnson, tot de generatie van jonge Britse film- en videokunstenaars die de laatste jaren…
Er klinkt een geweerschot! Een gangster met gleufhoed, een femme fatale en een detective op een slecht verlichte regenachtige straathoek. Het silhouet van een rokend pistool. Een donkere ‘voice-over’…
Melvin Moti (Rotterdam, 1977) maakt meestal verstilde films: gelaagde vertellingen waarmee hij vat probeert te krijgen op immateriële zaken als tijd en ruimte om onze waarneming in een breder…
Lichaamsdelen aan een waslijn, etalagepoppen die tot leven komen en menselijke tanden en kiezen als betaalmiddel. In Silvia Martes’ film The Revolutions That Did (Not) Happen (2021) bekruipt je al…
Lichaamsdelen aan een waslijn, etalagepoppen die tot leven komen en menselijke tanden en kiezen als betaalmiddel. In Silvia Martes’ film The Revolutions That Did (Not) Happen (2021), die in de…
Al ruim twintig jaar wordt Tacita Dean door De Pont gevolgd. In 1998 kreeg ze een solotentoonstelling in het museum en werden twee 16mm films toegevoegd aan de vaste collectie: Disappearance at Sea…
De Pont heeft enkele belangrijke werken van Tacita Dean in de collectie maar heeft nog niet eerder een grote tentoonstelling aan haar oeuvre gewijd. Recent heeft zij onder meer in Porto, Düsseldorf en…
Yorishiro 依代 is een vervolg op de film Shio 潮 en is samen met Shio onderdeel van een filmproject dat bestaat uit drie korte films waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de locatie, het kleine…