Yorishiro 依代 is een vervolg op de film Shio 潮 en is samen met Shio onderdeel van een filmproject dat bestaat uit drie korte films waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de locatie, het kleine eiland Yonaguni in Japan waar wilde paarden leven. In Shio lijken deze paarden en een Japans meisje op iets of iemand te wachten. In Yorishiro en het nog te filmen Stay (werktitel) komen een klein meisje en een iets ouder meisje los van elkaar op dit afgelegen eiland aan.
Een Yorishiro is iets of iemand dat tijdelijk of permanent de spirit of ziel van een 'kami' (natuur)god kan bevatten. Yorishiro betekent ook transformatie door gedaanteverwisseling. Het jonge en oudere meisje veranderen beiden op een andere manier door hun verblijf op het eiland en de reis ernaartoe. Hun komst verandert ook iets op het eiland zelf.
Charlotte Dumas over deze filmtrilogie: "Eind november vorig jaar bezocht ik Japan om daar de film Shio te laten zien aan iedereen daar die deze productie mede mogelijk maakte. Daar sprak ik met Yuko Kitta – die eerder de obi voor mij maakte die in Shio te zien is- over mijn idee om een paardenpak te maken voor een klein meisje, dat denkt dat ze een paard is en over de waarde van dat paardenpak, de waarde die een kostuum kan hebben in relatie tot transformatie.
Dit en mijn ervaringen in Japan inspireerde me om een kort verhaal te schrijven over een klein meisje dat in een paardenpak de reis naar Yonaguni onderneemt en daar haar kudde vindt. De inspiratie komt van zowel het pak zelf dat als object een eigen identiteit met zich meedraagt en van mijn eigen dochter van bijna vijf die maanden in een oud paardenpak rondliep en zich enkel als paard gedroeg."
Yorishiro is toegankelijk en licht in opzet en geeft een ingang tot de tweede verhaallijn die serieuzer is in toon en het derde deel vormt van dit filmproject. Elk van de korte films staat op zichzelf maar overlappen in veel opzichten visueel met elkaar.