Club Zien

Stel je voor: een plek waar inspiratie, verwondering en creativiteit centraal staan. Waar leerlingen zich welkom voelen en uitgedaagd worden om op ontdekkingsreis te gaan, hun mening telt en het aanbod is ontwikkeld in co-creatie met en afgestemd op vmbo-leerlingen en hun interesses en belevingswereld. Zo’n plek bestaat. Maak kennis met: Club Zien.

Club Zien is een samenwerkingsverband tussen Het Noordbrabants Museum, Design Museum Den Bosch, Stedelijk Museum Breda, Van Abbemuseum Eindhoven en Museum Helmond. Het doel: de musea toegankelijker maken voor vmbo-leerlingen. Door het verbinden van kunst, cultuur, erfgoed, design, geschiedenis én educatie bieden we een plek die de verwondering, verbeelding en creativiteit van leerlingen stimuleert. Vanuit Club Zien wordt in nauwe co-creatie met leerlingen en docenten een waardevol en aantrekkelijk educatief aanbod ontwikkeld. Het aanbod sluit naadloos aan op de behoeften en belevingswereld van de leerlingen én op de leerdoelen en competenties van de schoolvakken.

Voor de ontwikkeling van het educatief aanbod wordt de ‘design thinking’-methodiek ingezet, die bij uitstek is geschikt voor het aanpakken van complexe uitdagingen. De eindgebruiker, in dit geval leerling en docenten, staat centraal en wordt intensief betrokken bij de ontwikkeling van het educatief aanbod. Het inzichtelijk maken van de wensen en behoeften van leerlingen, en op basis daarvan het samen ontwikkelen van een waardevol aanbod, resulteert in een museumbezoek waarin de leerlingen de vrijheid krijgen om te ontdekken, te ervaren en zich te verwonderen. De leerlingen voelen zich welkom en worden uitgedaagd. Hun blik wordt verruimd en we dragen bij aan hun persoonlijke en culturele ontwikkeling.


Ogenschijnlijk

Bekijk kunst door de ogen van muziek en geluid

Bij Ogenschijnlijk gaan leerlingen, als groep maar ook in duo’s, aan de slag met het koppelen van geluiden en muziek aan beeldende kunst. Door het maken van verschillende kijk- en luisteropdrachten bekijken leerlingen de werken in het museum vanuit verschillende perspectieven. Geluiden uit het dagelijks leven die dan heel gewoon zijn, krijgen een hele nieuwe sound in de museumzalen. Na het gedeelte in het museum gaan leerlingen in de workshopruimte aan de slag met het maken van een eigen soundtrack bij een gekozen kunstwerk.

Duur: 90 min.

Kosten: €90,- (inclusief twee begeleiders)

Woensdag t/m vrijdag vanaf 11.00 uur

vmbo leerjaar 1 & 2


Opzicht

Kies zelf opdrachten en kunstwerken uit waarmee je je blik verruimt.

Hoe combineer je verschillende kunstdisciplines, die bij ckv aan bod komen, met elkaar in het museum? In deze museumles gaan leerlingen aan de slag met theater, design, fotografie, film, muziek, beeldende kunst en erfgoed in het museum. Leerlingen kiezen zelf uit welke opdrachten ze maken en bij welke kunstwerken ze deze opdrachten maken. Ook kiezen ze zelf of ze liever aan de slag gaan met kijk-, denk-, doe- of tekenopdrachten. De leerling is dus aan zet! Door verschillende opdrachtkaarten worden leerlingen uitgedaagd om op andere manieren naar kunstwerken te kijken en nemen tijdens het programma verschillende perspectieven aan.

Duur: 90 min.

Kosten: €90,- (inclusief twee begeleiders)

Woensdag t/m vrijdag vanaf 11.00 uur

vmbo (basis, kader, gemengd, theoretisch (mavo)), leerjaar 3

Het programma is zo ontwikkeld dat er verschillende onderdelen van ckv afgevinkt kunnen worden na het museumbezoek:

  • 1 van de 4 culturele en kunstzinnige activiteiten
  • Deze kunstzinnige activiteit resulteert in de productie en presentatie van eigen werk
  • Reflectie en verslaglegging van de culturele activiteit is ingebouwd in het programma. Dit kan gebruikt worden voor het kunstdossier.

Voor vragen of meer informatie:

Ischa Havens (Educatie en publieksbereik)

educatie@depont.nl