Erik van Lieshout (Deurne, 1968) maakt doorgaans provocerende video’s en tekeningen waarin hij kunst, sociaal-politieke onderwerpen en zichzelf recht voor zijn raap onderzoekt. René Daniëls (Eindhoven, 1950) is een van de belangrijkste Nederlandse schilders van de tweede helft van de twintigste eeuw. In 1987 werd zijn carrière abrupt onderbroken door een hersenbloeding, waar hij nooit volledig van is hersteld. Pas twintig jaar later begon Daniëls weer te schilderen. Toen Daniëls in 2019 van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant de Cultuurprijs ontving, ontstond bij Van Lieshout het idee hem in een film te portretteren. Hij maakte een indringend, vrolijk maar ook ingetogen kunstenaarsportret. Een film over kunstenaarschap, maar ook een zoektocht naar een dialoog met iemand met wie je geen gesproken uitwisseling kan hebben en waarin gezichtsuitdrukkingen en ‘ja’ en ‘nee’ een intense lading krijgen.
Voor het portret heeft Van Lieshout Daniëls ruim een jaar gevolgd. Hij bezocht hem thuis, onder meer op zijn 70ste verjaardag, ze ondernamen uitstapjes zoals naar Nuenen en brachten een bezoek aan De Pont, waar het werk van Daniëls hangt. De betekenis van Daniëls’ vroege werk, dat eind jaren zeventig de doodverklaarde schilderkunst nieuw leven inblies, komt vanzelfsprekend aan bod. Net als zijn positie als beroemd internationaal kunstenaar. Maar de nadruk ligt op het nu en op de overgave aan de kunst, waarin Daniëls’ woord- en beeldgrappen afwisselen met de directe en vaak slapstickachtige humor van Van Lieshout – al blijft die laatste in dit portret opvallend op de achtergrond.
Tijdens zijn academiejaren vond Van Lieshout overigens dat Daniëls werk te ver af staat van de sociaal-politieke realiteit. In een poging het beter te begrijpen, maakte Van Lieshout tijdens het filmproces kopieën van Daniëls bekendste werken. Ruig, schmutzig en opgebouwd uit gekleurd vinyl zijn het natuurlijk echte Van Lieshouts. Maar ze brengen hem wel bij het wezen van de schilderkunst.
De film René Daniëls draait in de projectruimte WOOL van De Pont en start iedere dag op het hele uur. De film duurt ca. 50 minuten.