Archief
Merina Beekman
Apparently not enough, again
21 maart - 24 mei 2009
Bezweren
Of het nou ingepakte hoppen, broeierig beschilderde henna handen, rijke tapijten en drukbewerkte textiel met onnavolgbare patronen, bizar over de top beschilderde en behangen vrachtwagens, baby’s met doorgetrokken wenkbrauwen, een gekooid oehoejong of wensvodden en votief rafels zijn, het doet de lokale demonen duizelen en deinzen, maakt boze geesten in de war, reflecteert de kwade blik. Kortom, is er ter bezwering.
Steeds weer opnieuw zoeken naar precies de goeie lijn, de volledig gelukte vlek. Dag in dag uit de bijna obsessieve zoektocht naar optimale intensiteit in beeld en betekenis. En dán heb je de tekening; Een soort van laconieke voltreffer, losjes gevlekte intensiteit of wandvullende miniaturen. Het is gelukt! Bezworen. (Merina Beekman, in nieuw boek over haar werk, februari 2009) Merina Beekman (Amsterdam, 1961) werd opgeleid aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Haar werk is geïnspireerd door ervaringen die zij tijdens reizen naar landen in Centraal Azië en Noord-Afrika heeft opgedaan. Kenmerkend voor Beekman’s grote, veelal figuratieve tekeningen is het schilderachtig gebruik van Oost-Indische inkt op onregelmatig gevormde vellen dik papier. Soms borduurt zij daarnaast vormen in het betekende papier, waarbij niet alleen de geborduurde lijn maar ook de loshangende draden onderdeel van de compositie vormen. De tentoonstelling in De Pont vindt plaats in zes van de zogenaamde 'wolhokken' van het museum - de bijzondere reeks kabinetten die de centrale hal van deze voormalige wolspinnerij aan één zijde begrenzen.
Of het nou ingepakte hoppen, broeierig beschilderde henna handen, rijke tapijten en drukbewerkte textiel met onnavolgbare patronen, bizar over de top beschilderde en behangen vrachtwagens, baby’s met doorgetrokken wenkbrauwen, een gekooid oehoejong of wensvodden en votief rafels zijn, het doet de lokale demonen duizelen en deinzen, maakt boze geesten in de war, reflecteert de kwade blik. Kortom, is er ter bezwering.
Steeds weer opnieuw zoeken naar precies de goeie lijn, de volledig gelukte vlek. Dag in dag uit de bijna obsessieve zoektocht naar optimale intensiteit in beeld en betekenis. En dán heb je de tekening; Een soort van laconieke voltreffer, losjes gevlekte intensiteit of wandvullende miniaturen. Het is gelukt! Bezworen. (Merina Beekman, in nieuw boek over haar werk, februari 2009) Merina Beekman (Amsterdam, 1961) werd opgeleid aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Haar werk is geïnspireerd door ervaringen die zij tijdens reizen naar landen in Centraal Azië en Noord-Afrika heeft opgedaan. Kenmerkend voor Beekman’s grote, veelal figuratieve tekeningen is het schilderachtig gebruik van Oost-Indische inkt op onregelmatig gevormde vellen dik papier. Soms borduurt zij daarnaast vormen in het betekende papier, waarbij niet alleen de geborduurde lijn maar ook de loshangende draden onderdeel van de compositie vormen. De tentoonstelling in De Pont vindt plaats in zes van de zogenaamde 'wolhokken' van het museum - de bijzondere reeks kabinetten die de centrale hal van deze voormalige wolspinnerij aan één zijde begrenzen.