Archief
Deze tentoonstelling biedt de mogelijkheid om verschillende groepen schilderijen en tekeningen van Kees de Goede (Koog aan de Zaan, 1954) in samenhang te bekijken. Vanaf begin jaren tachtig tot nu worden doorlopende lijnen en motieven zichtbaar in een oeuvre dat op het eerste gezicht heterogeen lijkt maar het bij nader inzien zeker niet is.
De natuur en de wereld, De Goede kijkt er met dezelfde verwondering naar. Voor hem moet een kunstwerk, zoals hij in een interview zei 'Altijd genereus zijn; het moet de kijker iets geven en tegelijk even vanzelfsprekend zijn als regen of zonneschijn.’
Een opvallend bestanddeel van zijn oeuvre is het ronde schilderij - voor het maken van een compositie niet het gemakkelijkste vertrekpunt. De tondo, zoals deze vorm ook wel wordt genoemd, heeft een lange artistieke traditie en is bij uitstek geschikt om de overgang tussen aardse en hemelse sferen te verbeelden. Klassieke voorbeelden, zoals de beroemde plafondschildering van Andrea Mantegna in het Palazzo Ducale in Mantua, inspireren De Goede en hij bouwt erop voort. Zijn ronde schilderijen roepen een intens gevoel van rust en ruimte op.
De hectiek van het dagelijkse nieuws in de krant laat hem echter evenmin onberoerd. Krantenpagina’s met foto’s die zijn aandacht trekken vormen de basis voor werken die je zou kunnen omschrijven als ‘nabeelden’ die op het netvlies blijven staan. Bij een röntgenfoto van een vrachtwagen met vluchtelingen krijgt de pagina een grijsgroene kleur waarin met een verhitte breinaald gaatjes zijn geprikt in de vorm van dezelfde vrachtwagen. De foto, die in juni 2000 in de Volkskrant stond, heeft nog niets aan actualiteit verloren. Een verontrustende gedachte.
Kees de Goede heeft speciaal voor deze tentoonstelling een prent gemaakt die in gelimiteerde oplage te koop is.
Kees de Goede heeft speciaal voor deze tentoonstelling een prent gemaakt die in gelimiteerde oplage te koop is.