Archief

Jan Dibbets

24 feb - 17 juni 2001
werk in collectie

Sinds de opening in 1992 heeft De Pont vrijwel permanent het werk van Jan Dibbets getoond. Het monumentale Four Windows (1991) en het driedelige San Casciano Ceiling(1983-1984) zijn zo herkenningspunten in de presentatie geworden. Voor de eerste keer organiseert De Pont nu een tentoonstelling van het werk van Dibbets. Zijn laatste grote tentoonstelling in Nederland had Dibbets in 1988 in het Van Abbemuseum. Voor De Pont is er een selectie gemaakt van enkele series werken uit de periode 1990-2000. Dibbets heeft in de afgelopen jaren een groot aantal monumentale schilderijen gemaakt waarin hij het al eerder gebruikte motief van een gefotografeerd rond raam verder heeft uitgewerkt. Eén van deze series is ontstaan in Tilburg. Voor twee andere series heeft Dibbets ramen gefotografeerd in Amsterdam en in het stadje Tollebeek in de Noordoostpolder.
Bij de tentoonstelling zal een catalogus verschijnen met daarin een essay van de jonge Franse kunsthistoricus Erik Verhagen die onlangs op het werk van Dibbets is gepromoveerd.

Enkele jaren geleden werd er in Tilburg een nieuw werk van Jan Dibbets gepresenteerd. De locatie was verrassend; het regiobureau van de Politie Midden en West Brabant aan de Ringbaan West. Hier had de kunstenaar Dibbets (Weert 1941) zijn nieuwe kunstwerk geïnstalleerd bestaande uit drie foto’s van ronde ramen. Het waren ramen uit het voormalige politiebureau Noordhoekring en uit de kerk in Raamsdonk. Doordat Dibbets de ramen onder een schuine invalshoek heeft gefotografeerd, vertekenen de ronde vensters tot ovale vormen. Vervolgens heeft hij ze uitgesneden uit de oorspronkelijke context en als zelfstandige vorm geplaatst op twee glaswanden en op een muur in het politiebureau. Door deze ogenschijnlijk simpele ingreep ontstond een intrigerend werk.

Zelf zei hij hierover: “Ik wilde ronde ramen afbeelden voor dit nieuwe gebouw waar alles zo haaks is. Dat het oude regiobureau ronde ramen had was voor mij van God gegeven. Het vormt tegelijkertijd de verbinding van het oude met het nieuwe gebouw. Het perspectief van de afgebeelde ramen is totaal niet het perspectief van het raam waar wij naar kijken, dat is één. Ten tweede ontstaat het effect dat waar doorzicht is, blokkade ontstaat. En waar blokkade is, is doorzicht. In dit kunstwerk is het afgebeelde raam niet doorzichtig (maar de glazen muur wel). Zo is de omkering ontstaan die het idee is achter dit werk. Het geeft een andere lading aan de glazen wand. Plots is het zien niet meer éénduidig.