Archief
Emma van der Put
Rincé Alien
14 maart - 31 mei 2015
Emma van der Put (’s-Hertogenbosch, 1988) studeerde in 2010 af aan AKV St. Joost met Scenes uit een avond.
Toen al werkte ze met zogenaamde 'ready-made sets'.
Ook in de films die volgen, beperkt ze zich tot het registreren van dat wat er gebeurt op een bestaande locatie, zonder setbelichting of enscenering. Die plekken kiest ze op basis van een persoonlijke weerstand. Het zijn bijvoorbeeld volksfeesten en kermissen die ze nooit zou bezoeken als ze niet het idee had er iets mee te kunnen doen in haar werk. Zo onderzoekt ze in haar videowerken hoe ze zich verhoudt tot situaties die haar een gevoel van ongemak bezorgen. Voor één van haar nieuwste video’s, die ontstonden tijdens een artist-in-residence programma bij Wiels, begaf zij zich met haar camera naar het beruchte station Brussel-Zuid. Ze filmde de schreeuwerige reclameposters, de haastige reizigers en de slapende daklozen. Een tag met de vervreemdende tekst 'Rincé Alien' ('gespoelde vreemdeling') op zo’n poster, ging als vanzelf een relatie aan met de mensen eromheen.
Van der Put ervaart Brussel als een karikaturale stad, niet alleen door de tegenstelling tussen welvaart en armoede, maar door de historie die overal om de hoek ligt. Dat laatste inspireerde haar tot een tweede film. Via een publieke webcam, die geplaatst staat op de Grote Markt, legde ze 'De Ommegang' vast; een re-enactment van een Middeleeuwse processie. Door de grove pixels, het staccato schokken van de beelden, de zestiende-eeuwse klederdracht en het omzetten naar zwart-wit, krijg je als kijker even het absurde gevoel dat je naar een eeuwenoude film kijkt.
Emma van der Put werkte twee jaar aan De Ateliers in Amsterdam (2010-2012), als artist in residence bij Nucleo in Gent (2013), bij Lokaal 01 in Antwerpen (2014) en het afgelopen half jaar bij WIELS in Brussel. Ze maakte in 2013 verschillende films in opdracht van Huis Marseille en werd genomineerd voor de Lucasprijs (2010), de Gasunie Kunstprijs (2011) en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs (2014). De werken in de tentoonstelling zijn tot stand gekomen met financiële steun van het Mondriaan Fonds.
Toen al werkte ze met zogenaamde 'ready-made sets'.
Ook in de films die volgen, beperkt ze zich tot het registreren van dat wat er gebeurt op een bestaande locatie, zonder setbelichting of enscenering. Die plekken kiest ze op basis van een persoonlijke weerstand. Het zijn bijvoorbeeld volksfeesten en kermissen die ze nooit zou bezoeken als ze niet het idee had er iets mee te kunnen doen in haar werk. Zo onderzoekt ze in haar videowerken hoe ze zich verhoudt tot situaties die haar een gevoel van ongemak bezorgen. Voor één van haar nieuwste video’s, die ontstonden tijdens een artist-in-residence programma bij Wiels, begaf zij zich met haar camera naar het beruchte station Brussel-Zuid. Ze filmde de schreeuwerige reclameposters, de haastige reizigers en de slapende daklozen. Een tag met de vervreemdende tekst 'Rincé Alien' ('gespoelde vreemdeling') op zo’n poster, ging als vanzelf een relatie aan met de mensen eromheen.
Van der Put ervaart Brussel als een karikaturale stad, niet alleen door de tegenstelling tussen welvaart en armoede, maar door de historie die overal om de hoek ligt. Dat laatste inspireerde haar tot een tweede film. Via een publieke webcam, die geplaatst staat op de Grote Markt, legde ze 'De Ommegang' vast; een re-enactment van een Middeleeuwse processie. Door de grove pixels, het staccato schokken van de beelden, de zestiende-eeuwse klederdracht en het omzetten naar zwart-wit, krijg je als kijker even het absurde gevoel dat je naar een eeuwenoude film kijkt.
Emma van der Put werkte twee jaar aan De Ateliers in Amsterdam (2010-2012), als artist in residence bij Nucleo in Gent (2013), bij Lokaal 01 in Antwerpen (2014) en het afgelopen half jaar bij WIELS in Brussel. Ze maakte in 2013 verschillende films in opdracht van Huis Marseille en werd genomineerd voor de Lucasprijs (2010), de Gasunie Kunstprijs (2011) en de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs (2014). De werken in de tentoonstelling zijn tot stand gekomen met financiële steun van het Mondriaan Fonds.