Marijke De Roover

A realistic portrayal of someone using love as an escapist drug

15 feb - 3 mei 2020

Innemend, scherp, ironisch, eerlijk, camp en vocaal loepzuiver. Dat zijn de kwalificaties die je aan een muzikale performance van de Belgische kunstenaar Marijke De Roover (1990) kunt verbinden. Op het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Gent ontwikkelde zij de afgelopen jaren een heel eigen vorm van performance en videokunst. De Roovers werken zijn muzikale ‘bricolages’: constructies waarin de kunstenaar elementen van zeer verschillende oorsprong op elkaar laat inwerken waardoor het materiaal, in nieuwe samenhang, onverwachte betekenissen krijgt. Zij put vrijelijk uit opera, musical, Disney, romcom (romantische komedie), karaoke en baseert zich ook op feministische en queer theorie.

Tijdens de Frieze week in Londen, begin oktober 2019, was Marijke De Roovers sprankelende performance Live, Laugh, Limerence voor het eerst te zien op een performanceavond van de David Roberts Art Foundation. Ten overstaan van een groot publiek in de nachtclub Ministry of Sound toonde ze zich een onweerstaanbare podiumpersoonlijkheid. Gekleed in een wolk van roze tule en beschenen door een batterij schijnwerpers reeg ze virtuoos zelfgeschreven teksten en muzikale citaten uit de Europese en Amerikaanse popcultuur aan elkaar. Daarbij deelde ze zeer persoonlijke ervaringen op het gebied van de liefde met het publiek en etaleerde ze een subtiel gevoel voor zelfrelativering.
Het script van Live, Laugh, Limerence vormt ook de basis van de nieuwe installatie A realistic portrayal of someone using love as an escapist drug, die De Roover speciaal voor De Pont maakte.

De (video)installatie is, in samenhang met twee live performances, dit voorjaar in de nieuwe projectserie WOOL in de De Pont te zien. In A realistic portrayal… fileert De Roover met muzikaliteit en gevoel voor ironie geïnstitutionaliseerde denkbeelden over de liefde. Haar blik richt zich op de mainstream cultuur – films, popsongs, video’s – en hoe daarin de liefde wordt verbeeld en bezongen. Die tussen man en vrouw, jongen en meisje, welteverstaan. Want ondanks het succes van de incidentele Hollywood-film of televisieserie met een homo- of lesbische thematiek, loopt de liefde in de populaire cultuur volgens gebaande heteroseksuele paden. In De Roovers universum voldoet de liefde niet aan sociale en culturele normen, rollen en verwachtingspatronen, maar kent deze juist vele queer verschijningsvormen. Dominante ideeën over man-vrouwrelaties, moederschap, seksuele identiteit en voortplanting komen in een hoog tempo voorbij en worden via citaten uit musicals, opera en film fijntjes gedemonteerd.

Gedurende de tentoonstelling in De Pont zal Marijke De Roover vier keer een live performance verzorgen.