Museum De Pont

MUSEUM TIJDELIJK GESLOTEN

In lijn met het overheidsbeleid m.b.t. het coronavirus blijft museum De Pont gesloten tot minstens 28 april 2020.

Een museum zonder bezoekers is geen museum. Een tentoonstelling komt tot leven in de ogen van het publiek. Het is op dit moment een onwerkelijke ervaring om door de lege zalen van De Pont te lopen. Vreemd om ’s ochtends niet de eerste bezoekers te zien binnenkomen die hun jassen ophangen en snel hun weg naar de kunst zoeken. Even niet meer het genoegen om een paar keer per dag door het museum te lopen en te observeren hoe de mensen reageren op de kunst die ze tegenkomen. Soms hoor je totaal iets anders dan wat de kunstenaar en jij als tentoonstellingsmaker erin hebt willen leggen. Dat is het spannende van kunst. De interpretatie ervan kantelt voortdurend in de blik van de beschouwer.
In deze nieuwsbrief informeren wij u met name over de online activiteiten die het team van De Pont in deze bijzondere en moeilijke tijd blijft organiseren. Wij hopen u over enige tijd gezond en wel weer te zien. Onze medewerkers en ik kijken er naar uit.

Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur
 

SPACETIMESUBSTITUTION

De Pont ging op donderdag 12 maart dicht. Sindsdien hebben de medewerkers vooral van huis uit hard gewerkt om te anticiperen op de scenario’s die vanuit de overheid op ons afkomen. We stonden op het punt Monster Chetwynd af te bouwen en samen met Philippe Parreno en Liam Gillick spacetimesubsititution in te richten. Die tentoonstelling, die zaterdag 4 april zou openen, wordt verschoven. Zoals bijna alle tentoonstellingen in ons programma uiteindelijk ergens anders terecht zullen komen. Daarom is er geen toepasselijkere titel te bedenken voor het tentoonstellingsproject: spacetimesubstitution. Alles schuift. Wat gisteren realiteit was, is vandaag illusie. Tijd en ruimte zijn vloeibaar geworden. We weten op dit moment nog niet wanneer de tentoonstelling van Parreno en Gillick opengaat. Als 'pauzenummer' hebben de kunstenaars deze trailer gemaakt. Kijkt u deze korte wals in het ongewisse vooral van begin tot eind af.
 

BULLETIN 88

Afgelopen zaterdag kregen trouwe De Pont bezoekers het Bulletin (no. 88, jaargang 25) in de bus. Deze uitgave op papier wordt ieder kwartaal met veel aandacht gemaakt. Het Bulletin geeft informatie over aankopen en activiteiten en over de lopende en komende tentoonstellingen. Het was al gedrukt toen we hoorden dat de musea hun deuren moesten sluiten. We hebben besloten het u toch toe te sturen ook al wisten we dat de data van de tentoonstellingen niet meer zouden kloppen. Beschouw het als een brief aan de toekomst. Als vooruitblik op alles wat u in De Pont in een hopelijk nabije toekomst te wachten staat.
 

DE PONT ONLINE

Het is tijd voor ons nieuwe multimediale platform DE PONT CHANNEL. Volg de metamorfose van het museum bij de opbouw van iedere nieuwe tentoonstelling, laat je meevoeren door een audiotour of ga met ons mee op atelier bezoek. Duik in dit archief, maar blijf ons vooral ook volgen voor nieuwe bijdragen over kunstenaars en onze actuele tentoonstellingen. Écht kijken naar kunst doe je natuurlijk in het museum, maar voor een kijkje achter de schermen is er nu DE PONT CHANNEL.
 

ÉÉN WERK PER DAG

Ook al is een fysiek bezoek aan De Pont tijdelijk niet mogelijk, we zijn online dagelijks aanwezig. Sinds 12 maart posten we op Facebook, Instagram en twitter iedere dag een werk uit de collectie met een uitgebreide toelichting. We merken aan de reacties hoezeer dat op prijs wordt gesteld. Zo schrijft Anne van Tuyl: "Jullie weten misschien niet wat een ongelooflijk plezier dit geeft, iedere dag weer!" Op zaterdag stimuleren we jong en oud zelf aan de slag te gaan met de post DoeHetLekkerZelf waarbij we een opdracht geven naar aanleiding van een werk uit onze collectie.
 

#DICHTBIJ

Dichtbij. Pakweg twee meter. Dat is ongeveer de afstand tussen de kunstenaar en Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur van De Pont. Sinds begin jaren '90 maakt hij zwart-wit fotoportretten van kunstenaars: bij het inrichten van tentoonstellingen, in ateliers, op reis. Unieke momenten, achter de schermen. De portretten worden gepubliceerd in tijdschriften, catalogi en op zijn instagram account acuratorscamera. De komende tijd plaatsen we iedere week op onze social media-kanalen een portret uit dit bijzondere archief. Om te onderstrepen hoe belangrijk de relatie met de kunstenaar voor ons is. Dichtbij de kunst. Dichtbij de kunstenaar. En dichtbij jullie. 

Martijn van Nieuwenhuyzen over deze foto:

"De Pont bezit drie prachtige Große Geister in glanzend aluminium van de Duitse kunstenaar Thomas Schütte uit 1998.
Ik portretteerde hem in oktober dat jaar bij de onthulling van een vergelijkbaar werk in Utrecht. Voor het Griftpark, tot kort daarvoor een zwaar vervuild gebied, maakte Schütte een groep van drie mensfiguren van drieënhalve meter hoogte in cortenstaal: 'Drei Große Figuren für Utrecht'.
Thomas Schütte kijkt hier lichtelijk geamuseerd in de camera, terwijl achter zijn rug een van zijn aandoenlijke reuzen opdoemt."

WINACTIE

Op 15 februari openden we de foto-tentoonstelling Pictures from Another Wall in De Pont, waar een selectie van de collectie van fotomuseum Huis Marseille wordt getoond. Vanwege de sluiting van het museum is deze tentoonstelling helaas al een tijd niet te zien. Maar als we straks weer open gaan...geven we aan tien mensen het boek Een huis genaamd Marseille plus gratis toegang tot het museum cadeau.

Noem drie kunstenaars die zowel zijn vertegenwoordigd in de collectie van Huis Marseille als in die van De Pont.Stuur je antwoord naar winactie@depont.nl en de tien winnaars ontvangen bij hun bezoek aan de tentoonstelling dit boek t.w.v. € 29,95 cadeau.

Wanneer deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, kijk dan hier voor de online versie.
Klik hier om uw abonnement op te zeggen.