Richard Long
, woont en werkt in Bristol
Aan de basis van Longs werken ligt steeds een eenvoudige geometrische vorm: de cirkel, de lijn, de spiraal of het kruis – minimale vormen die in het landschap opvallen omdat ze door mensenhanden zijn gemaakt. Long heeft ze tijdens wandelingen overal ter wereld achtergelaten: cirkels van steen en hout in Frankrijk en Alaska of in de mist in Schotland; een kronkelende lijn in een stenige vlakte in de Sahara en een lijn van water uitgegoten op een brugje in de Italiaanse Alpen. Van al het werk maakt hij foto’s, die hij in galeries en musea laat zien. Ook op andere manieren haalt hij zijn werken het museum binnen, door stenen of takken die hij in de natuur heeft verzameld te rangschikken tot strakke banen of cirkels.
Richard Long wordt met zijn landgenoot Hamish Fulton meestal bij de Britse Land Art ingedeeld. Deze term is in Amerika bedacht voor de grote Earth Works, werken die in de natuur gemaakt werden door kunstenaars als Robert Smithson, Michael Heizer en Walter De Maria. Maar waar de Amerikaanse Land Artists 40.000 ton aarde en zand verschoven (Heizer) of een enorme spiraal van stenen en klei met een bulldozer in een meer aanlegden (Smithson), maken de Britse kunstenaars hun werk op eigen kracht; het heeft daardoor een meer menselijke maat. In de ontwikkeling van de sculptuur markeert het werk van Long een belangrijke omslag. Zijn vroege werk staat middenin de stroomversnelling van nieuwe uitingen, waarin de kunst aan het einde van de jaren zestig terechtkwam: de conceptuele kunst, environments, happenings en performances. Land Art wordt wel in verband gebracht met de conceptuele kunst omdat deze kunstenaars het materiële kunstwerk loskoppelden van de presentatie ervan. De stap naar het ‘kunstwerk-als-idee’ is dan nog maar klein. Maar anders dan bij de conceptuele kunst werd bij Land Art het idee nooit zó belangrijk dat het oorspronkelijke kunstwerk er niet meer toe deed. De relatie tussen de sculptuur buiten en de representatie ervan binnen is altijd sterk aanwezig gebleven. Meer informatie over deze kunstenaar vindt u ook op de site the Richard Long newsletter
Richard Long wordt met zijn landgenoot Hamish Fulton meestal bij de Britse Land Art ingedeeld. Deze term is in Amerika bedacht voor de grote Earth Works, werken die in de natuur gemaakt werden door kunstenaars als Robert Smithson, Michael Heizer en Walter De Maria. Maar waar de Amerikaanse Land Artists 40.000 ton aarde en zand verschoven (Heizer) of een enorme spiraal van stenen en klei met een bulldozer in een meer aanlegden (Smithson), maken de Britse kunstenaars hun werk op eigen kracht; het heeft daardoor een meer menselijke maat. In de ontwikkeling van de sculptuur markeert het werk van Long een belangrijke omslag. Zijn vroege werk staat middenin de stroomversnelling van nieuwe uitingen, waarin de kunst aan het einde van de jaren zestig terechtkwam: de conceptuele kunst, environments, happenings en performances. Land Art wordt wel in verband gebracht met de conceptuele kunst omdat deze kunstenaars het materiële kunstwerk loskoppelden van de presentatie ervan. De stap naar het ‘kunstwerk-als-idee’ is dan nog maar klein. Maar anders dan bij de conceptuele kunst werd bij Land Art het idee nooit zó belangrijk dat het oorspronkelijke kunstwerk er niet meer toe deed. De relatie tussen de sculptuur buiten en de representatie ervan binnen is altijd sterk aanwezig gebleven. Meer informatie over deze kunstenaar vindt u ook op de site the Richard Long newsletter