Roxy Paine

New York USA 1966, woont en werkt in New York

Crop
1997-1998
PETG, thermoset polymer, vinyl, lak, epoxy, olieverf
276 x 215 x 180 cm
2004.RP.06

De paddestoelen, papavers, grassen en andere planten die we in het realistische werk van de Amerikaanse kunstenaar Roxy Paine aantreffen, zijn gemaakt van kunststoffen en met de hand beschilderd. Ze zien er volstrekt natuurlijk uit en zouden deel kunnen uitmaken van een diorama of een botanische inventarisatie.

Crop bestaat uit een veld van levensechte papavers waarvan de bloemen en zaadbollen op hoge stelen dansen. Het ziet er levensecht uit, dit kleine stukje nepaarde met rode bloemen, dichte knoppen en volle zaaddozen waaruit wit sap druipt. De bloemen tonen hier niet alleen hun schoonheid maar getuigen ook van hun gevaarlijke aantrekkingskracht. Zeker als wij ons realiseren dat papavers worden gebruikt voor de produktie van drugs, krijgt dit bloemenveld een minder onschuldig karakter. Als kind van zijn generatie is Paine al vroeg geconfronteerd met het experimenteren met drugs. In zijn kunst lijkt hij dit echter te hebben gesublimeerd door geestverruimende planten en paddestoelen met geconcentreerde precisie in eindeloos veel replica’s te transformeren. De zinsbegoocheling ligt niet meer in het gebruik van deze soorten, maar in het besef dat ze hier allemaal nep zijn.