Meiro Koizumi
Gunma Japan , woont en werkt in Yokohama
Fog #24
2025
houtskool op papier
72,8 x 54,4 cm (x3)
2025.MK.07
Schuld, schaamte en taboes rond het gewelddadige oorlogsverleden van Japan vormen een terugkerend thema in Koizumi’s werk. In de serie Fog-tekeningen herinterpreteert hij scènes uit films van Yasujiro Ozu. Deze Japanse regisseur vocht in 1937 zelf tijdens de Tweede Chinees-Japanse Oorlog (1937–1945) en hield daarover een dagboek bij. Aanvankelijk legde Ozu ideeën voor oorlogsfilms vast in zijn aantekeningen, maar later stopte hij daarmee. Mogelijk kon hij, als leider van een eenheid die chemisch gas als wapen inzette, de gruwelijkheden van de oorlog niet langer verantwoorden. Terug in Japan maakte Ozu serene films. Daarin verbeeldde hij het alledaagse Japanse leven waarin oorlogstrauma’s onder de oppervlakte verborgen bleven. Door delen van zijn tekeningen uit te wissen, benadrukt Koizumi juist wat wordt verdrongen. Dit lijkt symbool te staan voor de hiaten in een beladen en vertroebeld verleden.
