Katharina Grosse

Freiburg im Breisgau Duitsland 1961, woont en werkt in Berlijn

Zonder titel
2012
acrylverf op doek
200 x 522 cm
2013.KG.08

In het werk van Katharina Grosse krijgt schilderkunst, letterlijk en figuurlijk, een nieuwe dimensie. Spuitpistool en spuitbus zijn haar gereedschap, schilderdoeken, stroken papier, muren en plafonds maar ook organische materialen en objecten dienen als dragers. Haar manier van werken lijkt op het eerste gezicht niet veel gemeen te hebben met de traditionele manier van schilderen. Alles wat echter kenmerkend is voor de schilderkunst – licht, kleur, compositie, textuur en verfbehandeling – staat ook aan de basis van haar kunstpraktijk.

Grosse brengt het schilderen terug tot zijn essentie: het aanbrengen van kleur op een oppervlak. De kleur zoekt daarbij zijn eigen weg, zonder zich een halt toe te laten roepen door de regels van de esthetiek, de begrenzing van een doek of wat binnen handbereik valt.

Dankzij het verfpistool, dat via een slang verbonden is met een compressor, komen ook moeilijk te bewerken stukken binnen bereik. Naar aanleiding van haar tentoonstelling in De Pont in 2013 heeft ze in de grote zaal een enorme installatie gerealiseerd met 68 ter plekke beschilderde ballonnen, waarvan sommige een doorsnede hadden van wel vier meter. Ook het schilderij Zonder Titel uit 2012 is met zijn ruim vijf meter breedte van imposant formaat.

Het verfpistool brengt verder een andere benadering van het schilderproces met zich mee. Grosse vormt zich geen beeld van het eindresultaat, maar ziet het juist als een uitdaging om tijdens het schilderen intuïtief te reageren op wat zich voordoet, tot het moment waarop het beeld geen nieuwe handelingen meer uitlokt. Het dynamische werkproces van overschilderen, weghalen en verplaatsen van onderdelen is dan ook duidelijk terug te zien in het uiteindelijke kunstwerk. In het ronde schilderij Zonder Titel uit 2009 krijgt de kijker een veeltal aanknopingspunten aangereikt om de opeenvolging van de verschillende onderdelen waaruit het is opgebouwd, te reconstrueren. Hij voelt zich daardoor deelgenoot in het schilderproces. Toch wordt door de complexiteit van het werk het geheim van zijn ontstaan nooit volledig prijsgegeven.