Bernard Frize

Parijs Frankrijk 1949, woont en werkt in Parijs en Berlijn

Mile
1998
acrylverf, hars op linnen
254 x 395 cm
1999.BF.05

Bernard Frize maakt de elementaire principes van het schilderen tot onderwerp van zijn werk. Het schilderij is voor hem het materiële resultaat van een voorafbepaald concept en van een strikte uitvoering van een gekozen werkwijze. “Als ik eenmaal besloten heb hoe ik te werk wil gaan, neem ik het resultaat voor lief. De uitkomst van het werkproces kan ik niet precies voorspellen, maar ik zal er zelden of nooit iets aan veranderen."

 De Pont bezit enkele karakteristieke werken van Frize. Het kleine schilderijtje Suite Segond SF N5 (1980) bestaat simpelweg uit de vellen die ontstaan als een blik verf open blijft staan. De rondjes zijn in een willekeurige compositie naast en over elkaar geplakt en vormen zo een kleurrijk reliëf.

 Naast een dergelijk werk oogt Mile tamelijk bleek en kleurloos. Op het doek zijn slechts lichte verfstrepen en vage vlekken te onderscheiden. De verf is duidelijk erg dun opgebracht en de witte ondergrond is goed te zien. Frize heeft de verf met een harde roller in een dunne laag op het doek gezet, waarbij alleen de uitstekende delen van het ruwe linnen de verf hebben opgenomen. Toch is dit werk minder flets dan het op het eerste gezicht lijkt. Wie het geheim van dit schilderij wil ontdekken, moet het doek niet alleen recht ervoor staand maar ook vanaf de zijkant bekijken. In plaats van het brede frontale aanzicht, krijgt men zo een smal en gecomprimeerd beeld. De losse stipjes verf op het doek vormen nu één kleurvlak en het bleke beeld krijgt onverwacht een diepdonkere gloed.

Het schilderij blijkt een verrassende kameleontische eigenschap te bezitten. Het toont zich in tweede instantie anders dan het zich bij de eerste aanblik laat zien. Toch is het zonder effectbejag en met eenvoudige middelen gemaakt. Bernard Frize: “Elke beslissing van de schilder moet af te lezen zijn aan het schilderij. Een schilderij moet je in staat stellen om uit te vissen hoe het gemaakt is, alsof je het zelf geschilderd zou kunnen hebben. (…) Een schilderij is gemaakt met een zekere logica, die ervoor zorgt dat je twee keer naar een doek wilt kijken." Voor Mile geldt deze uitspraak zeker. Hier moet je minstens twee keer kijken om het werk volledig te kunnen beleven.

De verrassingen in het werk van Frize zijn het resultaat van heldere uitgangspunten en een systematische werkwijze.“Heel simpel, dus eigenlijk, maar essentieel als je een schilderij tot leven wilt laten komen. En dat is wat ik al twintig jaar probeer."