Hamza Halloubi
Its throat is parched with thirst, but it would not accept a single drop of water from alien hands
vanaf 13 september
werk in collectie
Dit najaar presenteert De Pont Museum een indrukwekkende dubbele première van de Marokkaans-Belgische kunstenaar Hamza Halloubi (1982). De tentoonstelling toont zowel zijn allereerste speelfilm Vizor (2024) als een nieuwe installatieve werkgroep rond het mysterie van de verdwenen politicus Mehdi Ben Barka. Met deze presentatie keert Halloubi terug naar De Pont, waar hij in 2015 zijn eerste museale solotentoonstelling had.
Een verdwenen revolutionair als poëtisch vertrekpunt
In zijn meest recente werk keert Halloubi terug naar een van de grootste politieke raadsels van de 20e eeuw: de verdwijning van Mehdi Ben Barka (1920-1965), een invloedrijke Marokkaanse oppositieleider en antikoloniale denker. In 1965 verdween Ben Barka spoorloos in Parijs. Volgens de Israëlische onderzoeksjournalist en Pulitzerprijswinnaar Ronen Bergman werd hij vermoord en begraven op de plek waar nu het particuliere museum Fondation Louis Vuitton staat. Halloubi gebruikt deze symbolische plek als uitgangspunt voor een indringende 3D-animatiefilm. In de film dwaalt Ben Barka’s geest door het lege museumgebouw, een krachtig symbool voor de vervlechting van kunst, macht en kapitaal in onze tijd.
Vizor (2024): Een film zonder uitweg
In Vizor, zijn eerste speelfilm, onderzoekt Halloubi de grenzen van cinema én menselijke relaties. De hoofdpersoon ontdekt dat hij onbewust met zijn eigen zus is getrouwd. Gevangen in een onontwarbaar web van gevoelens, vlucht hij weg uit zijn leven. Zijn visuele stijl is even gedurfd als betekenisvol: Halloubi wisselt kleur met zwart-wit, draait het beeld ondersteboven en toont landschappen via het spiegelende vizier van een helm. Vizor is een krachtig filmisch essay over de onoplosbare dilemma’s van het leven en over de grenzen van kunst zelf.
Over Hamza Halloubi
Hamza Halloubi (1982) woont en werkt in Brussel. Zijn werk beweegt tussen fictie en realiteit, en verweeft persoonlijke verhalen met collectieve geschiedenissen. Thema’s als migratie, culturele identiteit en postkolonialisme spelen daarin een centrale rol. De Pont Museum volgde zijn werk al vroeg en organiseerde in 2015 zijn eerste museale solopresentatie. Inmiddels zijn acht van zijn werken opgenomen in de collectie. Maak in het auditorium kennis met Halloubi via de korte documentaire Hamza Halloubi: In His Own Words. In deze persoonlijke film spreekt hij over zijn visie, zijn creatieve proces en de thema’s die zijn werk vormgeven.
De werken in deze tentoonstelling zijn mede tot stand gekomen met steun van
Moussem, nomadisch kunstencentrum, Brussel en Vlaamse Gemeenschap