Amol K Patil
Whispers of the Dust
5 oktober 2024 - 9 maart 2025
Het hiërarchise Indiase kastenstelsel vormt het vertrekpunt van het aangrijpende en poëtische oeuvre van de jonge Indiase kunstenaar Amol K Patil (Mumbai, 1987). Patil richt zich op de sociale ongelijkheid van het kastesysteem en met name op de dalits: de kastelozen die tot de laagste sociale klassen behoren. Met zijn werk, dat bestaat uit intieme en schaars verlichte sculpturen, tekeningen en video’s maakt hij hun erbarmelijke positie voelbaar. Hij benadrukt de onzichtbare plek die ze innemen in de stad terwijl handen en voeten symbool staan voor de mensonterende arbeid die ze verrichten.
Voor Whispers of the Dust liet Patil zich onder meer inspireren door de chawl-architectuur van Mumbai. In deze armetierige behuizing, die oorspronkelijk dienstdeed als gevangenis, werden decennialang fabrieksarbeiders gehuisvest. De muren zijn er doordrenkt met de verhalen van vele generaties. De vormen van de grillige barsten en butsen in de wanden keren terug in Patils sculpturen.
Ook het meubilair van de gemeentekantoren die het vastgoed beheren speelt een rol in zijn installaties. Maar hier zijn de bureaulades niet gevuld met papierwerk, maar met zand en stof dat lijkt te fluisteren.
Patil zet met zijn werk een scherpzinnige familietraditie voort. Zijn vader was avantgardistisch toneelschrijver, zijn grootvader een vertolker van de powada. Via deze eeuwenoude vorm van poëzie en zang wordt, vaak door dalits, kritiek geuit op de sociale en politieke omstandigheden. In Patils installaties zijn powada’s eveneens te horen en te lezen. Ze zijn zowel afkomstig van bekende powadadichters als uit zijn eigen familiearchief.
In 2022 nam Patil deel aan documenta 15, in het najaar van 2023 toonde Hayward Gallery in Londen zijn werk in de tentoonstelling The Politics of Skin and Movement en hij was resident van de Rijksakademie in Amsterdam. In 2024 neemt hij deel aan de 15e Gwangju Biennale.
Beeld: Amol K Patil, Lines Between the City, 2023, foto Tomek Dersu Aaron