Monster Chetwynd

Toxic Pillows

19 okt - 15 mrt 2020
werk in collectie

In de wereld van Monster Chetwynd (Londen 1973) lijkt een vrolijke chaos te heersen. De Engelse kunstenaar die in 2012 werd genomineerd voor de Turner Prize, geniet vooral bekendheid om haar carnavaleske performances waarvoor ze de decorstukken en kostuums zelf vervaardigt. Voor haar optredens, die zich kenmerken door improvisatie en spontaneïteit, werkt ze samen met een groep professionele acteurs, vrienden en familieleden.
In 2006 koos Alalia Chetwynd (de naam die haar ouders haar bij haar geboorte gaven) voor het eerst een nieuwe naam: Spartacus. Geïnspireerd door de gelijknamige film van Stanley Kubrick over de legendarische leider van een slavenopstand tegen de Romeinen, vond ze die naam passender bij haar functie als leider van een theatergroep. Later stapte ze over op Marvin Gaye. en groter contrast met de achternaam Chetwynd die in Engeland associaties oproept met grootgrondbezit, is haast niet denkbaar.
Experiment kenmerkt Chetwynds praktijk als kunstenaart. aast performances maakt ze installaties, beelden, videofilms en schilderijen. Decorstukken duiken na gebruik soms op in grote reliëfachtige schilderijen. Voor, Salamanders uit 2018, dat onlangs door De Pont werd verworven, werden de dieren van papier maché echter speciaal gemaakt. Chetwynd geeft ook driedaagse workshops waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan met het maken van dit soort figuratieve beelden van papier maché.
Een compleet andere benadering van de schilderkunst is te zien in Chetwynds serie Bat Opera (Vleermuis Opera). Een reeks verfijnde schilderijtjes gevat in klassieke lijsten, die vol verwijzingen zit naar de kunstgeschiedenis - van achttiende-eeuwse rococo portretten en romantische landschapsschilderkunst tot de films van Michelangelo Antonioni. De sfeer is afwisselend lichtvoetig en cartoonesk, dan weer melodramatisch en somber, zoals vaker in opera’s. Maar ook de performances van Chetwynd kennen soms een donkere ondertoon. De tegenstelling tussen het individuele portret van een vleermuis en de zwermen beesten die dreigend aan komen vliegen – het individu versus de groep - is een ander terugkerend thema in haar werk.
Op de tentoonstelling in De Pont, de eerste in Nederland, zullen de verschillende kanten van dit veelzijdige oeuvre te zien zijn.