John Riddy

Photographs

13 apr - 1 sep 2019
werk in collectie

Sinds begin jaren negentig werkt John Riddy (Northampton, 1959) in series, eerst in zwartwit, later ook in kleur. Karakteristiek voor zijn foto’s is de verstilling. Stad en platteland zijn gedompeld in een roerloze rust, levende wezens zijn slechts sporadisch te zien. Gefotografeerd in verschillende landen – van Engeland en Italië tot Japan, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten – vormt het contrast tussen oud en nieuw, tussen de bestaande architectuur en de gevolgen van de vooruitgang, een terugkerend thema in zijn werk.

Dit eerste grote overzicht van Riddy’s werk in Nederland toont al zijn belangrijke series. De Pont volgt zijn werk al geruime tijd en verwierf meerdere werken uit verschillende perioden, zoals die van een slapende hond voor het Palazzo delle Poste uit de serie Palermo.
Inspiratie voor deze reeks zwart-witfoto’s vormde het werk van de Franse fotograaf Gustave Le Gray (1820-1884), die in 1860, kort na de intocht van Garibaldi, de Siciliaanse hoofdstad bezocht. Op Riddy’s foto’s lijkt er in het verwaarloosde stadscentrum en de uitgestorven haven nauwelijks iets veranderd, drukte en verkeerslawaai ontbreken. Met een breed palet van grijstinten schetst Riddy een stadsparkje waar onder honderd jaar oude bomen nog steeds een lome rust heerst.

Alle foto’s in een serie staan op zichzelf, maar samen creëren de onderlinge overeenkomsten en/of verschillen een visuele meerwaarde. Zo omvat Middle-Ground onder meer foto’s van het interieur van het Rietveld Schröderhuis in Utrecht, de Blackfriars Bridge in Londen en een treinstation in Maputo. Ogenschijnlijk hebben ze niets gemeen, tot je ontdekt hoe de kleurenfoto’s consequent zijn opgebouwd in voorgrond, achtergrond en middenplan.