Museum De Pont

Nieuwsbrief november 2019

TE ZIEN

Laatste kans, tot en met 17 november: Luc Tuymans

"The Return (...) laat goed genoeg zien dat de teef met de jaren het boetekleed al eens heeft afgeworpen, met monumentale formaten, dramatische lichteffecten, spectaculaire voorstellingen, herkenbare portretten en meer kleur, zonder fundamenteel te verzaken aan haar gelofte van armoede: een beeld van Tuymans blijft zo gesloten als een oester, een haast ondoordringbaar enigma, weliswaar nog enigszins herkenbaar afgeleid van de buitenwereld maar steevast vastlopend in het moeras van het onderbewustzijn. Zo grijpt het werk de kijker naar de keel, zonder dat hij goed weet waarom. Het achtergrondverhaal dat de kunstenaar er grif bij verstrekt, komt over als een bevrijding uit de omknelling, niet als een verklaring. Anders zou het geen raadsel zijn." (Jan Braet, Knack)  lees meer
 

Tot en met 15 maart 2020: Monster Chetwynd

"Vleermuizen, Black Sabbath en de heilige Hiëronymus. Alles in is te passen in de wonderlijke en chaotische wereld van de Britse Monster Chetwynd die haar tentoonstelling in De Pont opende met een performance. Rondlopend over de expositie is de enorme veelzijdigheid van Chetwynd niet te missen. In de wolhoken en museumzalen hangen haar vrolijk makende reliëfschilderijen, vaak overblijfselen van haar performances waarin decorstukken als gele krokodillen en rode salamanders op prints zijn gemonteerd." (Gerrit van den Hove, Brabants Dagblad) lees meer
 

Tot en met 2 februari: Tacita Dean

"Deans werk draait steeds om zoiets abstracts als 'de tijd' (en dan vooral de afbraak die de tijd inzet) en geeft dat verrassend genoeg weer met heel concrete middelen. Zo maakt ze krijttekeningen die niet zijn gefixeerd. Je ziet de korrels van het krijt liggen op het schoolbord, maar ze lijken er zo tijdelijk te rusten; één veeg en ze zijn weg." (Sophia Zücher, Parool) lees meer
 

Tot en met 24 november: Wouter Paijmans

"De doeken zijn letterlijk een blauwdruk, hetzelfde nylon hoody jasje met silhouet van hoofd, nu geheel in wit, is genaaid tegen de ondergrond van Chinese zijde, elke keer met een lichte draaiing of verschuiving, waardoor in ieder werk een andere uitstraling naar voren komt!" (Riedstra, Kunstkrant) lees meer
 

Vanaf 28 november: 50 jaar EKWC

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het Europees Keramisch Werkcentrum presenteert De Pont museum het werk van drie generaties Duitse kunstenaars die er in de afgelopen decennia artist-in–residencewaren: Norbert Prangenberg (Nettesheim 1949 – Krefeld 2012), Markus Karstieß (Haan, 1971) en Stéphanie Brehm (Bamberg 1980). LET OP: vanwege deze feestelijke opening is er deze avond geen Eten wat De Pont schaft!  lees meer
 

TE DOEN

14 november: 4 miniconcerten

Vier miniconcerten door stadscomponist Anthony Fiumara i.s.m. Fontys Academy of Music and Performing Arts. 
Hoe klinkt een schilderij? Wat heeft een sculptuur met muziek te maken? En hoe zou een componist beelden vertalen naar klank? In een serie op de donderdagavond kunnen bezoekers van De Pont museum zelf horen hoe de componisten en musici van morgen deze vragen beantwoorden. 
lees meer

24 november: liedcyclus, This is (not) a fairy tale

In This is (not) a fairy tale bezingen een zangeres, pianist en violist de magie van het leven. In museum De Pont is deze middag een ingekorte, concertante versie te horen van deze voorstelling die eerder tijdens November Music 2019 in première ging.
Het concert ism November Music is gratis voor museumbezoekers. lees meer

donderdagavond@depont

Op donderdagavond@depont blijft het haardvuur branden! Iedere donderdagavond is het museum gratis toegankelijk van 17.00 tot 20.00 uur. Tijdens WerkvdWeek (om 17.15 uur) hoor je een korte introductie bij één werk uit de collectie. Met andere museumbezoekers kun je om 18.00 uur aanschuiven bij Eten wat De Pont schaft! Vergeet daarvoor niet online te reserveren, want het aantal plaatsen aan tafel is beperkt! lees meer

Wanneer deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, kijk dan hier voor de online versie.