Ragnar Kjartansson
, woont en werkt in Reykjavik
Groots en meeslepend en tegelijkertijd komisch en relativerend. Dat is in een notendop het oeuvre van de IJslandse kunstenaar Ragnar Kjartansson (Reykjavik, 1976). Met grootschalige video-installaties, opera’s en muziekstukken naast schilderijen en grafiek neemt hij binnen de hedendaagse kunst een opvallende en unieke positie in. De Pont verwierf in 2021 de intieme en confronterende video Me and My Mother, naast een verrassende serie etsen en houtdrukken.
In de tentoonstelling Time Changes Everything (2022), een uniek overzicht van Kjartanssons werk en zijn eerste in Nederland, kwamen ook alle denkbare media aan bod. Uithoudingsvermogen, clichés en een diep romantisch verlangen waren daarin terugkerende thema’s.
De Pont toonde maar liefst zes verschillende videowerken, waaronder het poëtische No Tomorrow (2017-2022). Dit ballet voor acht dansers met acht gitaren — in samenwerking met choreografe Margrét Bjarnadóttir en songwriter Bryce Dessner — werd in 2017 live opgevoerd, maar was in De Pont voor het eerst te zien als zesdelige video-installatie. Het werk is nu onderdeel van de vaste collectie van De Pont. Ook speciaal voor De Pont ontwikkelde Kjartansson de nieuwe installatie Guilt and Fear (2022), waarvoor hij samenwerkte met een Brabants keramiekatelier.
De veelzijdige Kjartansson vertegenwoordigde in 2009 IJsland op de Biënnale van Venetië met een aanstekelijke performance waarin hij een half jaar lang, als het clichébeeld van een romantische kunstenaar, drinkend en rokend zijn model schilderde.