Richard Serra

San Francisco USA 1938 - New York USA 2024

Gutter Splash Two Corner Cast
1992
lood en staal
ruimte 500 x 740 x 348 cm
1992.RS.02

Gutter Splash Two Corner Cast is het eerste grote kunstwerk in de collectie van De Pont dat ter plekke is gemaakt. Richard Serra werd in het voorjaar van 1992, een half jaar voor de opening van het museum, uitgenodigd om een werk 'in situ' te realiseren. De massieve en ongepolijste sculptuur sluit als het ware naadloos aan bij de robuuste architectuur van de voormalige textielfabriek. Sterker nog, Serra heeft in een van de vroegere 'wolhokken' de architectuur en de lichamelijkheid van het werk bijna letterlijk met elkaar versmolten.

Gutter Splash Two Corner Cast is een werk in twee delen en refereert aan de vroege Splashings en Castings waarmee Serra eind jaren zestig van zich deed spreken. Voor het splash-gedeelte wordt gloeiend heet, vloeibaar lood door de kunstenaar tegen de muur geworpen, precies in de overgang van vloer en wand. Het lood spat tegen de muur, druipt over de vloer en stolt als lava in amorfe vormen. De loden rand markeert uiteindelijk als een plint de overgang van de architectonische vlakken. Ook de elementen van het tweede gedeelte – Two Corner Cast – zijn afgietsels die als restvormen van een handeling overblijven. Serra plaatste een schot in een hoek van 45 graden in de linkerhoek, waarna hij het vloeibare lood in de aldus ontstane punt wierp. Het lood voegde zich letterlijk in de ruimte. Na zo drie pijlpuntvormige afgietsels te hebben gemaakt, verplaatste hij het schot naar de rechterhoek, waar nog drie afgietsels ontstonden en waar het schot ten slotte is blijven staan. De afgietsels werden in twee stapels van drie op de grond gelegd. De loden punten vormen een scherpe markering van de architectuur en zijn een precieze afdruk van een deel van de ruimte. Tegelijkertijd heeft het materiaal in de stolling een eigen grillige vorm gevonden en ogen de gestapelde punten als broze beelden in een wankel evenwicht.

Gutter Splash Two Corner Cast is een goed voorbeeld van Serra’s conceptuele en procesmatige benadering van kunst en verenigt verschillende visuele en fysieke ervaringen: zacht en hard, beweging en gestoldheid, handeling en resultaat, maar ook de massiviteit van het materiaal en de monumentaliteit van de ruimte enerzijds, en de elegantie van de vorm en de subtiliteit van het evenwicht anderzijds.